Ι. ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ. Ο πρώτος, από την σύσταση του Ελληνικού κράτους, Υπουργός που επιχειρεί να εφαρμόσει στην πράξη το Κομμουνιστικό Μανιφέστο (με άρωμα Καρλ Μαρξ)!
«Ίση αμοιβή για δουλειά ίσης αξίας»
...θα... είναι η βασική αρχή του νέου μισθολογίου, σύμφωνα με τη δέσμευση του Ι. Ραγκούση.
Τα πιο πρόσφατα νέα πριν την έφοδο
«Ψαλίδι» 5 δισ. € στους μισθούς στο Δημόσιο.
Στο μικροσκόπιο 15 ειδικά μισθολόγια
Για δραστικό περιορισμό του ετήσιου μισθολογικού κόστους από 21,5 δισ. ευρώ σε 16,5 δισ. δεσμεύθηκε ο υπουργός Εσωτερικών Γ. Ραγκούσης, κατά τη διάρκεια χθεσινής συνέντευξης Τύπου για την έκθεση που αφορά τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και η οποία θα αποτελέσει την «πυξίδα» για το επικείμενο ενιαίο μισθολόγιο.
«Η βασική αρχή αυτού του νέου μισθολογίου θα είναι ίση αμοιβή για δουλειά ίσης αξίας», τόνισε ο κ. Ραγκούσης, επισημαίνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι «ένα δίκαιο, απλό και σύγχρονο μισθολόγιο που στη πραγματικότητα θα αποτελεί κίνητρο για να μπορεί ο δημόσιος υπάλληλος να δίνει το καλύτερό του εαυτό στην προσπάθεια εξυπηρέτησης του πολίτη». Αν και ο υπουργός Εσωτερικών ξεκαθάρισε ότι στο μικροσκόπιο θα μπουν και τα 15 ειδικά μισθολόγια, άφησε ωστόσο περιθώριο για διαφοροποιήσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων, όπως, για παράδειγμα, τους γιατρούς. «Θα καταλήξουμε σε ένα μισθολόγιο το οποίο θα έχει ενιαία και κοινή λογική στο εσωτερικό του, αλλά το οποίο δεν θα είναι δυνατόν να μη διακρίνει τις διαφορές από αντικείμενο σε αντικείμενο, από ευθύνη σε ευθύνη που πρέπει οπωσδήποτε να συνυπολογίζονται», είπε συγκεκριμένα ο κ. Ραγκούσης.
«Πάγωμα»
Παράλληλα, αν και επανέλαβε ότι «δεν προχωρούμε στο νέο μισθολόγιο για να πετύχουμε περικοπή του μισθολογικού κόστους», ωστόσο αναφερόμενος στις πολιτικές που εφαρμόζονται ήδη, όπως, για παράδειγμα, το πάγωμα των προσλήψεων και την απαρέγκλιτη εφαρμογή του 5:1, εκτίμησε πως στο τέλος της τετραετίας «θα έχουμε πραγματικά πετύχει να μειώσουμε το μισθολογικό κόστος στο Δημόσιο από περίπου 21,5 δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο, στα περίπου 16,5». Προσέθεσε δε, ότι με βάση και τις εκτιμήσεις της έκθεσης που δημοσιοποιήθηκε επαληθεύεται η εκτίμηση ότι το 2013 «θα είναι δεκάδες χιλιάδες λιγότεροι οι μισθοδοτούμενοι στο Δημόσιο».
Μάλιστα, όπως διευκρίνισε ο υπουργός εντός των ημερών - ενδεχομένως και σήμερα- θα εκδοθεί από κοινού με το υπουργείο Οικονομικών η εγκύκλιος που θα οριστικοποιεί τους τομείς στους οποίους θα δοθεί προτεραιότητα στις προσλήψεις κατά την εφαρμογή του 5:1, γνωστοποιώντας ότι τα σώματα Ασφαλείας θα συμπεριληφθούν στο σχετικό κατάλογο. «Ασκώντας αυτές τις πολιτικές θα έχουμε το πολύ θετικό αποτέλεσμα να καταστεί η ελληνική δημόσια διοίκηση μια από τις πιο οικονομικές στη λειτουργία τους σε επίπεδο χωρών ΟΟΣΑ και Ε.Ε.», τόνισε ο κ. Ραγκούσης, προσθέτοντας ότι σύντομα θα παρουσιασθούν οι κυβερνητικές προτάσεις για το ενιαίο μισθολόγιο και θα ξεκινήσει ο διάλογος με την ΑΔΕΔΥ.
Εγγυήσεις
Η δημοσιοϋπαλληλική συνομοσπονδία πάντως, με χθεσινή της ανακοίνωση έθεσε ως προϋπόθεση συμμετοχής στο διάλογο να υπάρξουν εγγυήσεις ότι η κυβέρνηση δεν θα μειώσει περαιτέρω τους μισθούς για τη συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων και ότι θα επαναφέρει τον 13ο και 14ο μισθό. Η μελέτη για τις μισθολογικές εξελίξεις στο Δημόσιο καταρρίπτει το «μύθο» περί υψηλής συνολικής μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο και οδηγεί στο συμπέρασμα ότι «χρειάζεται καλύτερη διαχείριση και εξοικονόμηση δημοσίων πόρων - πέραν της μισθολογικής δαπάνης», ανακοίνωσε η ΑΔΕΔΥ, προειδοποιώντας με αποχή από το διάλογο και σύγκρουση με την κυβέρνηση αν υιοθετηθούν τα σενάρια προβολής του μισθολογικού κόστους που δημοσιοποίησαν τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών. Η υλοποίηση αυτών των σεναρίων, όπως εκτιμά η ΑΔΕΔΥ:
Η δημοσιοϋπαλληλική συνομοσπονδία πάντως, με χθεσινή της ανακοίνωση έθεσε ως προϋπόθεση συμμετοχής στο διάλογο να υπάρξουν εγγυήσεις ότι η κυβέρνηση δεν θα μειώσει περαιτέρω τους μισθούς για τη συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων και ότι θα επαναφέρει τον 13ο και 14ο μισθό. Η μελέτη για τις μισθολογικές εξελίξεις στο Δημόσιο καταρρίπτει το «μύθο» περί υψηλής συνολικής μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο και οδηγεί στο συμπέρασμα ότι «χρειάζεται καλύτερη διαχείριση και εξοικονόμηση δημοσίων πόρων - πέραν της μισθολογικής δαπάνης», ανακοίνωσε η ΑΔΕΔΥ, προειδοποιώντας με αποχή από το διάλογο και σύγκρουση με την κυβέρνηση αν υιοθετηθούν τα σενάρια προβολής του μισθολογικού κόστους που δημοσιοποίησαν τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών. Η υλοποίηση αυτών των σεναρίων, όπως εκτιμά η ΑΔΕΔΥ:
Θα οδηγήσει σε νέες μισθολογικές απώλειες τους εργαζόμενους οι οποίοι σε ποσοστό 80% έχουν αποδοχές μεταξύ 1.000 ευρώ - 1.500 ευρώ και ήδη μετρούν απώλειες έως και 25%.
Θα φέρει απολύσεις συμβασιούχων, εκμηδενισμό των προσλήψεων και την διάλυση των δημοσίων υπηρεσιών.
ΕΙΔΙΚΑ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ
Την ενσωμάτωση των 15 ειδικών μισθολογίων (γιατροί του ΕΣΥ, δικαστικοί, διπλωματικοί, καθηγητές ΑΕΙ, ένστολοι κ. ά.) στο ενιαίο μισθολόγιο και των επιδομάτων, που λαμβάνουν περίπου 300.000 υπάλληλοι, στον κορμό του βασικού μισθού επεξεργάζεται ο υπουργός Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούσης.
Επί της ουσίας, αυτό συνεπάγεται ότι εκτός από το ειδικό καθεστώς που ισχύει σε 15 επαγγελματικές κατηγορίες θα κοπούν και τα 17 ειδικά επιδόματα που υπάρχουν στα ειδικά μισθολόγια. Έτσι, όπως όλα δείχνουν, θα διατηρηθούν, εκτός από τα οικογενειακά, μόνο δύο επιδόματα: το επίδομα αντικειμένου εργασίας και το επίδομα θέσης ευθύνης.
Το πρώτο θα αφορά τις ειδικές συνθήκες εργασίας και θα έχει να κάνει με τις ιδιαιτερότητες της δουλειάς που θα έχει κάθε κατηγορία υπαλλήλων που εντασσόταν σε ειδικό μισθολόγιο (π. χ. επίδομα κινδύνου για στρατιωτικούς ή βιβλιοθήκης για τους γιατρούς ή ειδικών συνθηκών για δικαστικούς), ενώ το δεύτερο θα αφορά τα χρόνια προϋπηρεσίας του υπαλλήλου και την επιτελική θέση ευθύνης που κατέχει στην εργασία του.
Το πρώτο θα αφορά τις ειδικές συνθήκες εργασίας και θα έχει να κάνει με τις ιδιαιτερότητες της δουλειάς που θα έχει κάθε κατηγορία υπαλλήλων που εντασσόταν σε ειδικό μισθολόγιο (π. χ. επίδομα κινδύνου για στρατιωτικούς ή βιβλιοθήκης για τους γιατρούς ή ειδικών συνθηκών για δικαστικούς), ενώ το δεύτερο θα αφορά τα χρόνια προϋπηρεσίας του υπαλλήλου και την επιτελική θέση ευθύνης που κατέχει στην εργασία του.
Τα κριτήρια αυτά θα προσδιορίζουν τις ειδικές μισθολογικές ρυθμίσεις που θα διέπουν τους κλάδους των γιατρών του ΕΣΥ, των δικαστικών, των μονίμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, τους ερευνητές, τα μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ-ΤΕΙ, το προσωπικό του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, τους αρχιερείς και τους μουσικούς. Ωστόσο, δεν θα ισχύουν οι ρυθμίσεις αυτές για όλους ανεξαιρέτως τους υπαλλήλους. Για παράδειγμα, οι αμοιβές ενός οικονομολόγου που υπηρετεί στις Ένοπλες Δυνάμεις θα εξομοιωθούν με εκείνες που λαμβάνουν οι υπάλληλοι αντίστοιχων προσόντων σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Αντίστοιχη πρόβλεψη θα υπάρχει για το σύνολο των διοικητικών υπαλλήλων που σήμερα εντάσσονται στα ειδικά μισθολόγια. Βασική αρχή του νέου μισθολογίου θα είναι η τήρηση της αρχής «ίση αμοιβή» για «δουλειά ίσης αξίας» με στόχο να αποτελέσει «κίνητρο και όχι αντικίνητρο» για τους δημοσίους υπαλλήλους.
Να μειώσει την απόσταση μεταξύ των «ρετιρέ» και των ….ισογείων του δημοσίου τομέα θα επιχειρήσει η κυβέρνηση με το ενιαίο μισθολόγιο.
Και αυτό καθώς, όπως σε έκθεση για το μισθολογικό καθεστώς η οποία βρίσκεται στα χέρια των συναρμόδιων υπουργών Εσωτερικών Γ. Ραγκούση και Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, φαίνεται πως οι διαφορές των αμοιβών για τους πρωτοδιόριστους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης προσεγγίζουν τα 800 ευρώ τον μήνα ανάλογα το υπουργείο στο οποίο προσλαμβάνονται. Μάλιστα για τους υπαλλήλους με 33 χρόνια η διαφορά ξεπερνά και τα 1500 ευρώ.
Μοιραία θα εκδηλωθεί νέος γύρος περικοπών για τους υπαλλήλους των «προνομιούχων» υπουργείων όπως το Οικονομικών , το Δικαιοσύνης και Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες στην κορυφή της μισθολογικής πυραμίδας βρίσκεται το υπουργείο Οικονομικών όπου οι αποδοχές ενός νεοεισερχόμενου υπαλλήλου με πτυχίο πανεπιστημίου φθάνουν στα 2070 ευρώ τον μήνα.
Ακολουθούν οι αμοιβές στα υπουργεία Περιφερειακής Ανάπτυξης , Δικαιοσύνης και των γεωτεχνικών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Για τις υπόλοιπες ειδικότητες του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ο εισαγωγικός μισθός (ΠΕ) ανέρχεται στα 1520 ευρώ.
Τις χαμηλότερες αποδοχές ...λαμβάνουν στα υπουργεία Παιδείας 1310 ευρώ τον μήνα, Εργασίας και Εθνικής Άμυνας χωρίς όμως ορισμένα ειδικά επιδόματα.
Όπως γίνεται αντιληπτό με το ενιαίο μισθολόγιο (η έκθεση θα αποτελέσει βάση συζήτησης για την διαμόρφωση του) η “ψαλίδα” θα μειωθεί κάτι που σημαίνει περικοπές στους υψηλόμισθους και μικρές αυξήσεις για τους χαμηλόμισθους.
Η προσαρμογή θα επιδιωχθεί να γίνει σταδιακά όπως σημειώνουν στο υπουργείο Οικονομικών. Δηλαδή θα υπάρξει ενιαία μισθολογική πολιτική για τους νεοεισερχόμενους και τμηματική εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου για τους εν ενεργεία . Γιατί θα προκύψουν μειώσεις αποδοχών σε ορισμένα υπουργεία για δεύτερη στη σειρά χρονιά. Να υπενθυμίσουμε πως το 2010 οι περικοπές των επιδομάτων έφθασαν τον 20% και παράλληλα ψαλιδίστηκαν οι υπερωρίες και τα δώρα .
Εξάλλου στην έκθεση αναφέρονται όλα τα επιδόματα που χορηγούνται η διαστρωμάτωση των αμοιβών σε κάθε υπουργείο καθώς και αναλυτικά παραδείγματα για το τι ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες .
Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι δαπάνες μισθοδοσίας ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι από τις χαμηλότερες μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ.
Επίσης θα προσδιορίζονται οι υπηρεσίες με πλεονάζον προσωπικό και εκείνες με σημαντικές ελλείψεις.
Τα στοιχεία της έκθεσης θα αποτελέσουν την βάση για την έναρξη του διαλόγου με την ΑΔΕΔΥ για την κατάρτιση του ενιαίου μισθολογίου. Στόχος είναι να γίνουν αλλαγές για να μπορέσει να λειτουργήσει ευρύτατα ο θεσμός των μετατάξεων ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες από την έλλειψη προσωπικού που παρατηρείται σε αρκετά υπουργεία λόγω της εφαρμογής του κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε πέντε αποχωρήσεις.
Το νέο μισθολόγιο θα πρέπει να αποτελεί νόμο του κράτους έως τα τέλη Ιουνίου για να εφαρμοστεί από τον Ιούλιο. Στις επερχόμενες αλλαγές προεξέχουσα θέση έχουν η σύνδεση του μισθού με την παραγωγικότητα και η επανεξέταση του αριθμού των μισθολογικών κλιμακίων με την διεύρυνση των ετών παραμονής σε ένα κλιμάκιο από τα 2 έτη σε 3 ή 4 χρόνια.
Η σταδιακή κατάργηση των ειδικών μισθολογίων και η ενσωμάτωσή τους στον «κορμό» του ενιαίου αποτελεί ένα από τα σενάρια που εξετάζει η κυβέρνηση.
Η ειδική επιτροπή, που έχει συσταθεί από στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών και Οικονομικών για το ενιαίο μισθολόγιο, επεξεργάζεται προτάσεις, μεταξύ των οποίων είναι και η κατάργηση των μισθολογίων που αφορούν περίπου 300.000 υπαλλήλους: τους δικαστικούς, τους γιατρούς του ΕΣΥ, τους στρατιωτικούς και τα Σώματα Ασφαλείας, τους διπλωματικούς υπάλληλους, τους καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ αλλά και τους εργαζομένους των ΟΤΑ.
Σύμφωνα με το σενάριο της επιτροπής, που έχει τεθεί υπόψη των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, προτείνεται η διατήρηση του οικογενειακού επιδόματος, του επιδόματος θέσης και η διαμόρφωση του πριμ παραγωγικότητας, το οποίο θα συνδεθεί με μετρήσιμους στόχους για κάθε υπάλληλο. Επίσης, προτείνεται η θεσμοθέτηση επιδόματος ειδικών συνθηκών εργασίας και θα καταβάλλεται με κοινά κριτήρια σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους ανάλογα με την ιδιαιτερότητα της εργασίας τους.
Τα ειδικά επιδόματα θα ενσωματωθούν, ύστερα από μειώσεις που θα φτάσουν και στο 20%, στον βασικό μισθό.
Οι δικαστικοί λειτουργοί, για παράδειγμα, θα λαμβάνουν τα ίδια χρήματα με τους συναδέλφους τους στα υπόλοιπα υπουργεία που διαθέτουν τα ίδια τυπικά προσόντα, αλλά θα διαφοροποιούνται στο επίδομα ειδικών συνθηκών. Το ίδιο θα ισχύσει για τα Σώματα Ασφαλείας καθώς και για τους διπλωματικούς υπαλλήλους, ακόμα και για τους υπαλλήλους στην καθαριότητα των ΟΤΑ.
Στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών, πάντως, αναφέρουν ότι η λύση της κατάργησης των ειδικών μισθολογίων, εάν τελικώς αποφασιστεί, θα υλοποιηθεί σταδιακά και σε βάθος χρόνου, προκειμένου να προσαρμοστούν οι υπάλληλοι στα νέα δεδομένα των αποδοχών τους που σε κάποιες περιπτώσεις υψηλόμισθων θα μειωθούν έως και 20%.
Σε περίπτωση που τελικά υιοθετηθεί το γερμανικό μοντέλο του ενιαίου μισθολογίου, τότε υπάρχει μία πιθανότητα να διαφοροποιούνται οι μισθοί των συγκεκριμένων κατηγοριών και ως προς το ύψος του επιδόματος ειδικών συνθηκών εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, το επίδομα συνθηκών εργασίας θα ενσωματώνει μέρος των ειδικών επιδομάτων που ήδη καταβάλλονται γι' αυτόν τον σκοπό (π.χ. επιδόματα κινδύνου και αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας για τους στρατιωτικούς, νοσοκομειακής απασχόλησης για τους γιατρούς του ΕΣΥ).
Οι βασικές αρχές που θα διέπουν το νέο μισθολόγιο θα είναι:
- Ίδιες αποδοχές για όλους τους υπαλλήλους που έχουν κοινά προσόντα και την ίδια προϋπηρεσία.
- Διατήρηση του συνολικού μισθολογικού κόστους των δημοσίων υπαλλήλων (15,4 δισ. ευρώ.) έτσι όπως διαμορφώθηκε μετά τις περικοπές των επιδομάτων το 2010.
- Αναπροσαρμογή και ανακατανομή των επιδομάτων προς όφελος των χαμηλόμισθων.
Οι υπάλληλοι που λαμβάνουν «υψηλά» επιδόματα θα χάσουν μέχρι και το 40% των αποδοχών τους.
Αντίστοιχα το σύνολο των κονδυλίων που θα συγκεντρωθούν από το «μαχαίρι» των υψηλών επιδομάτων θα αναδιανεμηθεί σε υπαλλήλους που έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά και λαμβάνουν χαμηλότερες αποδοχές?.
ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ